Vegan eetdagboekje #3 : Wat ik eet op een dag

Vegan eetdagboekje #3 : Wat ik eet op een dag

Daar is hij dan, mijn derde vegan eetdagboekje. Mijn eerste en tweede versie waren beide werkdagen zonder zware training. Zondag 1 april zat ik 4 uur lang op de fiets in weer en wind, dit betekend ook een ander eetpatroon. Het was ook nog eens eerste Paasdag waardoor mijn ontbijt voor de training niet was zoals deze ‘normaal’ voor zo’n lange rit zou zijn. Dit zijn ook dagen waarop ik mijn macro’s niet bijhoud, maar voor jullie heb ik dat deze keer toch gedaan. Ik wil namelijk laten zien dat je helemaal niet bang hoeft te zijn voor veel eten en veel koolhydraten als je ook veel beweegt. Veel leesplezier.

 

Wat ik eet op een dag: Zondag 1 april, eerste Paasdag

 

 

08:30 uur: We besluiten thuis geen uitgebreide paasbrunch te doen, maar op het gemakje wat extra ontbijten kan natuurlijk nooit kwaad. Ik neem één ah basic afbak croissant (vegan, jeuj!) met jam, een flink rogge afbakbroodje met pindakaas en banaan. Daarbij drink ik een glas groene smoothie. Dit lijkt misschien niet erg veel, maar dit ontbijt is al 935 calorieën waard en ik zit hierna ook behoorlijk vol.

 

 

Ik geeft mijn eten de tijd rustig wat te zakken en stap rond 10:45 uur de fiets op. Ik rij vandaag de ‘flandrien ride’, een georganiseerde toertocht die zo goed als voor de deur start. In totaal zit ik zo’n 4 uur op de fiets. De wind maakt het koud en zwaar. Onderweg eet ik iedere 45 tot 60 minuten iets. Daarnaast drink ik, want naast al dat zoetige eten heb ik niet ook nog zin in zoete sportdrank.

 

Ik ga voor een clif bar, een banaan, twee boterhammen met jam en twee boterhammen met appelstroop.

 

 

Uiteindelijk ben ik rond 15:00 uur thuis en heb ik toch weer honger. Hoewel ik misschien al best wat gegeten heb vandaag, moet je niet vergeten dat ik tijdens het fietsen zo’n 2000 – 2500 calorieën heb opgebruikt. Ik pak een stapeltje proteïne pannenkoekjes met jam, muesli en blauwe bessen. Daarna besluit ik ook nog het laatste stukje carrot cake op te eten.

 

 

19:30 uur: De taart en de pannenkoeken houden me uiteindelijk nog behoorlijk vol. Als diner ga ik voor zoete aardappel en pastinaak frietjes uit de oven, een salade, pompoenburgertjes en avocado mayo (avocado, citroensap, soja yoghurt en mosterd).

 

 

21:30 uur: Het is en het blijft natuurlijk toch Pasen. Ik neem nog twee extra pure chocolade paaseitjes en besluit op tijd richting mijn bed te gaan.

 

 

In totaal kreeg ik vandaag 3020 calorieën binnen. Het grootste gedeelte bestond uit koolhydraten (462 gram), daarnaast vetten (77 gram) en eiwitten (96 gram).

Let wel op, ieder voedingsbehoefte is anders. Voor mij is dit een prima manier van eten, ik haal hier genoeg energie uit voor een werkdag. Ga dit niet klakkeloos overnemen maar zie het als een inspiratie voor jou vegan eetgewoonte. 

Tot bij het volgende eetdagboekje! 

Zien wat ik nog meer eet? Neem een kijkje op mijn instagram profiel



4 thoughts on “Vegan eetdagboekje #3 : Wat ik eet op een dag”

  • Leuk om te lezen! Zelf zit ik niet 4 uur op de fiets, maar wel regelmatig 2 uur aan het hardlopen. Verbruik ol wellicht wat minder dan jij, maar ik eet dan ook relatief wat meer koolhydraten en suikers (appelstroop op brood, banaantje extra, vegan energie reep). Ik maakte mij er wat zorgen over dat het gek was om zoveel te eten, maar het kan dus prima! Welke vegan eiwit pannenkoekjes eet jij? Maak je die zelf of haal je een mix ergens?

    • Hoi Laura, hoe langer je sport hoe hoger de verbranding. Als je weet dat je lang gaat trainen is het juist verstandig om op tijd al extra koolhydraten te eten. Helemaal goed dus! Ik maak vaak zelf mijn pannenkoekjes meer deze keer gebruikte ik de mix van body en fit shop. Ik doe wel altijd een beetje kaneel door het beslag want anders is hij niet zo heel erg lekker 🙂

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *


%d bloggers like this: